NK 64 svarer på det du lurer på i NEK 400 – uke 42
NK 64 Elektriske lavspenningsinstallasjoner er ansvarlig for standarder som gir krav til norske lavspenningsanlegg. Den viktigste utgivelsen til komiteen er NEK 400, som alle kjenner. Imidlertid er det ikke uvanlig at man står overfor problemstillinger man ønsker et svar på. Til dette har NEK utviklet en åpen tjeneste hvor bransjen kan stille spørsmål til NK 64. I denne spalten vil vi presentere noen av spørsmålene som blir tatt opp.
Spørsmål:
Hva er grunnen for at det må monteres opp separate overstrømsvern pr ladeboks når vi monterer opp Zaptec Go ladeboks (ref. NEK 400:2022 722.533.101)?
Hva er poenget med å montere opp 1 stk 32A jordfeilautomat i sikringsskapet, 1 stk 32A jordfeilautomat i carporten forankoblet Zaptec Go ladeboks nr 1 og 1 stk 32A jordfeilautomat forankoblet Zaptec Go ladeboks nr 2, når vi legger dette opp hos en privatkunde?
Svar fra NK 64:
NEK 400-7-722:2022, avsnitt 722.531.2.3 krever at hvert tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et individuelt strømstyrt jordfeilvern med merkeutløsestrøm 30 mA, samt at jordfeilveilvernet skal være av Type B eller av Type A eller Type sammen med en RDC-DD i samsvar med NEK IEC 62955.
Tilsvarende krever NEK 400-7-722:2022, avsnitt 722.533.101 at hvert tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et overstrømsvern i samsvar med spesifiserte standarder.
Så lenge en ladestasjon inneholder de nødvendig vern, er det ikke nødvendig å installere ytterligere vern i installasjonen for å tilfredsstille kravene i NEK 400-7-722:2022, avsnittene 722.531.2.3.101 og 722.533.101.
Det er viktig å huske at selve ledningssystemer frem til en ladestasjon skal være beskyttet i samsvar med de generelle kravene i NEK 400-1 :2022 – NEK 400-6:2022.
Hensikten med kravene i avsnittene 722.531.2.3 og 722.533.101 om individuelt beskyttede tilkoblingspunkter er å hindre at en feil ved lading av en bil medfører at alle andre biler som lades samtidig ikke blir ladet.
Still dine spørsmål om NEK 400 til NK 64!