Elbilbatterier kan få nytt liv
Tekst: Arild Kjærnli, informasjonssjef
Elbilbatterier kan få nytt liv ved å gjenbrukes i energilagringssystemer. Dette er imidlertid ikke uten utfordringer da batteriprodusentene beskytter egen teknologi og krav til resertifisering er strenge. Imidlertid finnes det produsenter som finner løsninger og kan konkurrere med importerte produkter.
Elbiler utgjør nå 90% av nybilsalget. Dette er resultatet av en langsiktig strategi som startet allerede i 1990 hvor det ble fritak for engangsavgiften for registrering av elbiler i Norge. Totalt har det blitt solgt mer enn 750.000 elbiler i Norge de siste 10 årene.
Elbilbatterier mister kapasitet over tid
En følge av de høye salgstallene er at i tiden framover vil det bli et voksende antall el-bil batterier, som ikke lenger har kapasitet til trygg bruk i elbilen. Hvor lenge et batteri kan beholde tilstrekkelig kvalitet er avhengig av en rekke faktorer som for eksempel bruksmønster, teknologi, kjøreforhold og vedlikehold. Uansett årsak vil alle elbilbatterier på ett eller annet tidspunkt ikke lenger kunne brukes til sitt opprinnelige formål.
Grensen for trygg bruk av et elbilbatteri går når et batteri har tapt 40% av kapasiteten (gjelder alle batterier). I en elbil kan dette medføre overbelastning hvor det er en reell fare for brann. Brann i et elbilbatteri kan gi 1000 grader celsius i flammefronten og 1.300 grader i kjernen. En utfordring er at brann i en battericelle kan brenne ut, men samtidig spre seg til neste batterimodul Dette gjør at batteribranner er veldig ukontrollerbare og kan avgi veldig mye varmeenergi
Second life for elbilbatterier
Selv om et batteri ikke egner seg som energilagring i en elbil kan det fortsatt anvendes i andre sammenhenger og få et «second life». Gjerne i et Battery Energy Storage System (BESS), som kan brukes i både industri, næring og privatbruk. Imidlertid opplever mange at det er vanskelig å kunne gjenbruke elbilbatteriene, både som følge av reguleringer og sertifiseringer, samt batteriprodusentenes beskyttelse av egen teknologi. Det finnes flere ulike måter å integrere brukte bilbatterier i BESS anlegg:
Bruke elbilbatteriet som det er
Krever at batteriprodusentene gir tilgang til Battery Management System (BMS) og den programvaren som er utviklet. Batteriet beholder da alle innebygde sikkerhetsløsninger og batterier kan brukes som de er. Utfordringen er at BMS er en proprietære softwareløsninger for hver enkelt produsent, som produsentene nødig gir tilgang til.
Fjerne de proprietære løsningene
En løsning kan være å fjerne alle de innbygde sikkerhetslagene og software, og bruke elbilbatteriet som det er.. Dette er en typisk «Petter Smart» løsning som ikke overholder grunnleggende krav til sikkerhet, og kan ikke på noen som helst måte anbefales.
Installere ny BMS
Man kan installere egen BMS for å overholde krav til sikkerhet. Dette inkluderer både elektriske komponenter og programvare. Dette innebærer at man må sertifisere batteriet på nytt. Her ligger det en utfordring siden sertifisering av industribatterier, i henhold til IEC 62619 standarden, krever at batteriet ikke kan være eldre enn 6 måneder. Det er svært få som klarer å få til en økonomisk bærekraftig løsning basert på resertifisering av batterier.
Norske batteriløsninger er konkurransedyktige
Med disse begrensningene skulle man tro at «second life» for batteriene er en utopi. Imidlertid finnes det produsenter som klarer å lage egne løsninger på tross av utfordringene. En av disse er Nordic Booster.
-Vi har designet en komplett BESS løsning for å kunne gi batterier et «second life» på tross av alle utfordringene. Vår løsning innebærer at vi har fått til et samarbeid med en batteriprodusent der vi får tilgang til BMS. Vi bygger så inn batteriet i egen struktur i en container. Containeren plasseres som regel utenfor bygg av sikkerhetshensyn. I BESS anlegget inkluderer vi ulike løsninger for sikkerhet slik som gassdeteksjon, brannisolasjon og brannslokning hvis mulig. Dette kombineres med vår egne energistyringsplattform, slik at vi får en løsning som kan konkurrere med importerte løsninger både i drift og innkjøp, forteller Jannik Stanger, teknisk direktør i Nordic Booster.
Hør mer om batteriløsninger
Under NEKs Batteri og energilagrings-seminar 12. februar vil «second life» for elbilbatterier være et av temaene. Her vil du også kunne høre mer om Nordic Boosters løsning for å gi brukte elbilbatterier nytt liv.