Tilbake

Er batterier brannfarlige?

Svaret på spørsmålet i overskriften er et klart ja. Teknologien i batterier gjør at de kan ta fyr. Stiller man derimot spørsmålet om det er stor fare for at det oppstår brann er svaret et like klart nei.

Store Litium-Ion batterier er i ferd med å innta en stadig sterkere rolle i hverdagen vår. Foreløpig har de fleste av oss først og fremst brukt batterier i samferdsel, og kjørt elbil, buss og ferge. Eller kanskje sparkesykkel. I tiden framover vil det bli stadig vanligere med slike batterier også i hjem og næring, gjerne i forbindelse med solcellepaneler.  I den senere tid har det imidlertid dukket opp noen skyer på himmelen i form av branner. Når man leser om brann i elbil eller ferge  er det lett å bli skeptisk til om batterier faktisk er trygge.

Sikring av batterier

Litium-Ion batteriene har flere fordeler. De kan lagre mer energi enn de tradisjonelle bly-syre batteriene. De veier også mye mindre, noe som er en klar fordel. Ulempen er at de også er mer brannfarlige. Sikring mot brann er derfor helt essensielt i konstruksjon, produksjon, installasjon og drift av batterier.

-Selv om de positive sidene er mange er det også noen ulemper med Litium-Ion batterier. Ikke bare kan de brenne, men defekte batterier kan også gi gassutslipp. Det er derfor viktig å foreta nødvendige sikkerhetstiltak. NEK har en rekke standarder som adresserer utfordringene med batterier og gir effektive metoder for å redusere risikoen mot brann. Videre beskriver kravene hvordan konsekvensene kan reduseres hvis uhellet først er ute, forteller Lars Ihler, fagsjef i NEK.

Hvor farlig er batteriene?

-Et batteri som ikke er skadet er ikke farlig i det hele tatt. Ulempene med batterier er godt kjent og det finnes standardiserte løsninger med krav til sikkerhet, som hindrer uheldige situasjoner. Faktum er at det for eksempel er færre branner i elbiler enn i vanlige biler. I de få brannene som involverer elbil er det ytterst sjelden at batteriet brenner. Det har faktisk vist seg å være svært, svært vanskelig å få et batteri i en elbil til å begynne å brenne. Dette er også tilfelle med andre batteri-installasjoner. Likevel vil de siste ukenes hendelser bli fulgt opp i standardiseringsarbeidet, og konklusjonene kan føre til endrede krav i enkelte av batteristandardene. fortsetter Ihler.

Med andre ord er det brannfarlige elementer i et batteri, men med riktig konstruksjon og sikkerhetstiltak er risikoen for at det skal begynne å brenne svært lav.

Relaterte artikler

Se alle nyheter

NEK 703 – standarden for datasentre

Dato
19.11.2024

Innovasjon og teknologisk utvikling

Dato
11.11.2024

Havvindforum er i gang!

Dato
31.10.2024